Czego HR-owiec powinien nauczyć się od marketera?

Czego HR-owiec powinien nauczyć się od marketera?

Uwielbiam konferencje marketingowe. Za ich dynamikę, zorientowanie na cel, umiejętność zarażania ideami… I tak sobie ostatnio uświadomiłam, że to są dokładnie te cechy, które widuję w działach marketingu, a których często brakuje w działach HR.

Kiedy kilka lat temu zostałam poproszona o stworzenie działu employer branding w mojej firmie okazało się to dla mnie nie lada wyzwaniem. Wiele razy powtarzałam poźniej, że dobrze że nie wiedziałam na początku jak dużo nie wiem i jak dużo muszę się nauczyć, bo możliwe, że bym odpuściła.

Po pierwsze sprzedaż

Musiałam zrozumieć, że my, ludzie HR, również sprzedajemy. Sprzedajemy oferty pracy, sprzedajemy ideę pracy w naszej firmie. Jak pisze Marek Kozłowki „Pracodawca jest właścicielem określonych dóbr (miejsce pracy, wynagrodzenia, premie itd.). Pracownik to z kolei klient, o którego trzeba zabiegać, dbać, by na poziomie zakupów (miejsce pracy, decyzji o pozostawaniu) skłaniał się do coraz większych wydatków (zaangażowania wkładanego w pracę), a wtedy większe wydatki spowodują wzrost wyników na poziomie przedsiębiorstwa”[1]

Po drugie narzędzia

Musiałam nauczyć się wielu narzędzi, o których wcześniej miałam bardzo blade pojęcie. Okazało się, że marketing jest mocno digitalny w porównaniu do HR. Cały obszar social media oraz innych internetowych kanałów dotarcia do kandydatów, ogrom wiedzy związanej z pomiarem skuteczności tychże kanałów, nowe metody komunikacji – jak na przykład video. To wszystko było dla mnie nowe.

Po trzecie nastawienie na cel

Musiałam wreszcie nauczyć się działać na podstawie jasno określonych celów – najpierw je dobrze ustalać, potem realizować zgodnie z planem i budżetem, by wreszcie sprawdzać zwrot z inwestycji.

Obsługa posprzedażowa

W procesie wdrażania strategii employer brandingowej zrozumiałam jak ważna jest „obsługa posprzedażowa” – czyli w rozumieniu HR – wszystko to, co się dzieje z pracownikiem już po jego zatrudnieniu. Okazuje się to kluczowym czynnikiem dla postrzegania marki pracodawcy jako atrakcyjnej.

Ile marketingu w HR?

Tego wszystkiego nauczyłam się od marketerów. Obecnie czerpię w tej wiedzy garściami, realizując różne projekty typowo HR-owe. Dlatego, jeśli jesteś HR-owcem, zachęcam Cię bardzo do udziału w konferencjach nie tylko HR-owych, ale również od czasu do czasu marketingowych. Do sięgnięcia po książki i portale dla marketerów. Poniżej przedstawiam Ci moją subiektywną listę konferencji i książek oraz portali marketingowych wartych przeczytania/odwiedzenia. Zapraszam Cię również na moje szkolenie – narzędzia marketingowe w pracy HR. Jeśli chcesz się dowiedzieć szczegółów o najbliższym szkoleniu napisz „chcę wiedzieć więcej” na adres: kontakt@eb-w-praktyce.pl

Moja subiektywna lista inspiracji marketingowych:

Konferencja I love marketing: https://sprawnymarketing.pl/szkolenia/konferencja/?gclid=EAIaIQobChMIpe2-6JTA4QIVCdKyCh1XvQQkEAAYASAAEgKmmvD_BwE

Portale:

https://sprawnymarketing.pl/

https://marketingprzykawie.pl/

Książki:

Philip Kotler – „Marketing” – kompleksowy podręcznik, który każdy marketer znać musi (a HR-owiec powinien)

Al Ries, Jack Trout – „22 niezmiene prawa marketingu”

Paweł Tkaczyk – „Zakamarki marki”

Marek Kozłowski – „Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku.”

Julita Dąbrowska – „Employer branding. Marka pracodawcy w praktyce.”

 

 

[1] Employer Branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok to kroku, M. Kozłowski, 2016, s. 92-93

2 Replies to “Czego HR-owiec powinien nauczyć się od marketera?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *